20 مورد از مواد اولیه لازم برای ساخت کیف

Wednesday، ۱۸ Bahman ۱۴۰۲

دوخت کیف

برای دوخت کیف به چه چیز‌هایی نیاز است؟ آیا داشتن چرخ خیاطی، نخ و پارچه مناسب برای دوخت یک کیف کافی است؟ تا زمانی که دست به کار نشده باشید و دوخت کیفی را شروع نکرده باشید، نمی‌دانید که یک کیف فقط پارچه، نخ و چرخ خیاطی نیست و جزئیات بسیار زیبا و جذاب دیگری نیز وجود دارد. در ادامه با یک لیست کامل از مهم‌ترین مواد و وسایلی که برای دوخت یک کیف لازم است آشنا خواهید شد.

مواد ضروری برای ساخت یک کیف

1. پارچه کیف

پارچه کیف تقریبا بیش‌ترین قسمت کیف را شامل می‌شود و در ظاهر کیف تاثیر بسیار زیادی دارد. پس لازم است هنگام انتخاب آن دقت بسیار زیادی به خرج دهید تا کیف ساخته شده کیفیت، دوام و ساختار مناسبی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین پارچه‌های کیف می‌توان به چرم، چرم مصنوعی، پلاستیک، برزنت، کنف و... اشاره کرد.

2. رابط

به غیر از پارچه‌هایی مانند چرم، چرم مصنوعی، وینیل و برزنت ضخیم، دیگر پارچه‌ها برای این که تبدیل به کیف شوند به رابط نیاز دارند. رابط‌های قابل دوخت معمولا به منظور استحکام بخشیدن به پارچه کیف اضافه می‌شوند و انواع مختلفی دارند. این رابط‌ها ضخامت‌های مختلفی دارند و با توجه به جنس پارچه کیف انتخاب می‌شوند.

3. چرخ خیاطی

اگرچه چرخ خیاطی به عنوان مواد اولیه برای ساخت کیف محسوب نمی‌شود، اما وسیله‌ای بسیار مهم است که موفقیت در تولید و ساخت کیف را تضمین می‌کند. اگر به ساخت کیف به عنوان یک شغل برای طولانی مدت نگاه می‌کنید، باید بدانید که چرخ‌های خیاطی معمولی نمی‌تواند پاسخگوی تمامی نیاز‌های شما باشد و حتما باید یک چرخ خیاطی صنعتی مناسب و حرفه‌ای بخرید.

4. دسته کیف

دسته‌های کیف معمولا از بند‌هایی تشکیل می‌شوند که تار‌های آن از ترکیب نایلون و پنبه ساخته شده است. استفاده از این بند‌ها بسیار راحت و آسان است و برای ساخت بند کیف کافیست آن‌ها را بریده و وصل کنید. این بند‌ها معمولا دارای رنگبندی‌های متنوعی هستند و با طول و عرض‌های مختلفی تولید می‌شوند.

5. حلقه‌های D شکل و دگیر حلقه ها

حلقه‌های D شکل رایج‌ترین سخت افزار‌ها هستند که در ساخت کیف به منظور آویزان کردن بند‌ها و دسته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله دیگر حلقه‌ها می‌توان به حلقه‌های مستطیلی، حلقه‌های بیضی و حلقه‌های مربعی اشاره کرد که با توجه به نوع بند یا دسته انتخاب می‌شوند.

6. لغزنده

لغزنده‌ها، حلقه‌هایی پلاستیکی یا فلزی هستند که با داشتن یک جداکننده در میانشان، موجب افزایش یا کاهش طول بند‌ها می‌شوند.

7. زیپ

زیپ‌ها وسایلی هستند که معمولا از آن‌ها برای باز کردن کیف، کیف پول، جیب کیف و... استفاده می‌شود. زیپ‌ها انواع مختلفی دارند و با دندانه‌هایی فلزی و پلاستیکی و زیپ کش‌های تکی و دوتایی عرضه می‌شوند.

8. پرچ

پرچ‌ها وسایلی هستند که از آن‌ها می‌توانید برای متصل کردن چیزی به کیف بدون انجام هیچگونه دوختی استفاده کنید.

9. قلاب چرخشی

قلاب‌های چرخشی معمولا برای اتصال بند‌های کیف مورد استفاده قرار می‌گیرند و با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌توان بند‌ها را به کیف متصل و از آن جدا کرد.

10. دکمه‌ها یا قفل‌های مغناطیسی

یکی دیگر از وسایلی که از آن‌ها معمولا برای بستن درب کیف استفاده می‌شود، قفل‌های مغناطیسی است. این قفل‌ها از دو قسمت تشکیل می‌شوند و به دلیل آهنربایی که در آن وجود دارد، برای تمامی پارچه‌های کیف قابل استفاده هستند.

11. قفل کیف پولی

قفل‌های کیف پولی، قفل‌هایی هستند که به منظور بستن درب کیف در لبه‌های کیف و کیف پول قرار می‌گیرند.

12. پایه کیف

پایه‌ها، دکمه‌های کوچک برآمده‌ای هستند که در قسمت زیرین کیف و در هر چهار گوشه کیف نصب می‌شوند تا از برخورد کیف با سطح زمین جلوگیری کنند.

13. زنجیر کیف

این بند‌ها و دسته‌های کیف از جنس فلز و به صورت زنجیری هستند.

14. قاب کیف

قاب‌ها دارای سبک‌ها، رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی هستند و از پلاستیک یا فلز ساخته می‌شوند. این قاب‌ها ساختاری بسیار ظریف و شیک را در کیف ایجاد می‌کنند و بیشتر برای کیف‌های مجلسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

15. تزئینات

عناصر تزئینی مختلفی برای تزئین کیف وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سگک، گلدوزی و دیگر لوازم جانبی که به صورت برچسب به کیف می‌چسبند یا به آن متصل می‌شوند، اشاره کرد.

16. آستر

اضافه شدن آستر به کیف موجب ایجاد یک جلوه سه بعدی به کیف می‌شود. به غیر از برخی پارچه‌های آستر‌دار مانند فوم و چرم، دیگر پارچه‌ها برای تبدیل شدن به یک کیف بسیار زیبا و کامل به استر نیاز دارند.

17. گرومت و ابزار تنظیم

اگر می‌خواهید پرچ‌ها و دیگر لوازم تزئینی را به راحتی به کیف وصل کنید، لازم است از یکسری ابزار تخصصی استفاده کنید که کیفیت کار شما و ظرافت آن را افزایش می‌دهد.

18. اسپری‌های محافظ پارچه

اسپری‌های پارچه، اسپری‌هایی هستند که مانند روکش بر روی پارچه کیف عمل می‌کنند و از پارچه در برابر برخی عوامل محافظت می‌کنند. در برخی موارد حتی ممکن است این اسپری‌ها پارچه‌ها را ضد آب، ضد خش و ضد لک کنند.

19. نشاسته مایع

اسپری کردن نشاسته مایع روی پارچه کیف موجب سفت شدن پارچه می‌شود. برای این کار می‌توانید نشاسته مایع را به نسبت 2 واحد آب و 1 واحد نشاسته مایع تهیه و در یک بطری بریزید و استفاده کنید. حتما دقت داشته باشید که پارچه اسپری شده را خیلی زود نشورید و اجازه دهید برای مدت زمان طولانی نشاسته در پارچه باقی بماند.

20. نوار چسب دار

این نوار‌ها مانند گیره‌های مغناطیسی خوب هستند و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. برای دوخت این نوار‌ها کافیست آن‌ها را در محل مورد نظر خود قرار دهید و به پارچه کیف بدوزید.

منبع: sewguide